Samoloty jako środek transportu i narzędzie logistyczne

Kiedy powstawały pierwsze prototypy samolotów, nikt nie mógł jeszcze przypuszczać, że będą one odgrywać tak dużą rolę w światowym transporcie. Potencjał w tym zakresie jest naprawdę ogromny, ponieważ w tym momencie za pomocą samolotów realizowany jest transport zarówno osobowy, jak i towarowy. Generalnie loty samolotami są dziś dużo bardziej rozpowszechnione niż wydaje się to przeciętnym mieszkańcom naszej planety. Pokazuje to w sposób bardzo wyraźny globalna mapa połączeń lotniczych, której treść jest prezentowana coraz częściej w czasie rzeczywistym.

Można podglądać ją online, co pozwala uświadomić sobie, jak duża jest skala zjawiska. Praktycznie w każdej minucie w powietrzu znajdują się jednocześnie dziesiątki, a nawet setki samolotów mniejszych i większych – kursujących w granicach państw, a także międzynarodowo. To nic dziwnego – to po prostu norma. Za pomocą samolotów można relatywnie szybko dostać się niemal w dowolne miejsce na ziemi.

Naturalnie istnieją połączenia, które trwają nawet kilkanaście godzin, co jest długim czasem jak na lot samolotem, jednakże biorąc pod uwagę pokonywaną ogromną odległość rzędu tysięcy kilometrów, to wciąż bardzo szybki i efektywny środek transportu. Dlatego jest tak doceniany na gruncie przewozów pasażerskich, ale również towarowych. Choć nie wszystkie kategorie towarów są przewożone na pokładach samolotów, to o ile jest to możliwe, rozwiązanie to przynosi praktycznie wyłącznie korzyści. Naturalnie są też pewne mankamenty.

Charakterystyka transportów lotniczych – pasażerskich, jak i towarowych Transport lotniczy w odniesieniu do towarów jest wyraźnie droższy aniżeli ma to miejsce w przypadku drogi morskiej czy lądowej. Szybsze tempo musi kosztować, ponieważ im krótsze są łańcuchy logistyczne, tym większe wydatki się z nimi wiążą. Dlatego właśnie po tę opcję sięgają zazwyczaj te podmioty, które dysponują odpowiednimi środkami finansowymi i mogą sobie pozwolić na tego rodzaju udogodnienia. Z kolei gdy chodzi o loty pasażerskie, z uwagi na silną aktywność tak zwanych tanich linii, można pozwolić sobie na loty za wyjątkowo rozsądne pieniądze.

Potencjał w tym zakresie jest bardzo duży, ponieważ konkurencja pomiędzy przewoźnikami jest naprawdę intensywna. Oczywiście w przypadku lotów międzykontynentalnych trzeba liczyć się ze zdecydowanie wyższymi wydatkami na bilety, co nie powinno nikogo dziwić. Okazuje się zatem, że na przestrzeni lat samoloty i generalnie transport lotniczy zyskał dwa wyraźnie zarysowane oblicza – towarowe oraz pasażerskie. Trzeba przy tym podkreślić, że czasami charaktery obu typów lotów łączą się ze sobą.

Przede wszystkim chodzi tutaj o loty pasażerskie, w ramach których na pokład zabierane są też niektóre przesyłki realizowane pocztą lotniczą. Zwykle mowa tutaj o towarach drobnicowych, w tym również nabywanych w ramach e-handlu za pośrednictwem azjatyckich platform sprzedażowych. Poza tym korzysta się również z wyspecjalizowanych transportów lotniczych, których koszty realizacji są z reguły wysokie, ale w pewnych sytuacjach stanowią one w gruncie rzeczy jedyne rozwiązanie.