polskie części

Części samochodowe
Objawy zapchanego katalizatora

Im więcej wiemy o budowie samochodu i o tym, w jaki sposób powinien on pracować, tym łatwiej wychwycimy moment, gdy zacznie się dziać coś złego. Wówczas będziemy wiedzieli, że nasz samochód wymaga naprawy, a jeśli nasza wiedza będzie na naprawdę wysokim poziomie, to może się okazać, że łatwiej będzie nam powiedzieć, co konkretnie tej naprawy wymaga. Warto jednak wiedzieć, że czasami objawy mogą wskazywać na kilka problemów i może się okazać, że nie zawsze trafimy za pierwszym razem ze swoją decyzją.

Kiedy się niepokoić?

Zauważyliśmy ostatnio, że nasz silnik ma mniejszą moc? Gorzej przyspiesza? A może okazało się, że jego praca na jałowym biegu nie jest tak równa jak być powinna? Wszystkie te objawy mogą przerażać użytkowników samochodów, bo mogą się obawiać awarii silnika, wtryskiwaczy albo turbosprężarki. Prawda jednak jest taka, że równie dobrze tego typu objawy mogą świadczyć o problemach z zapchanym katalizatorem.

Dlatego właśnie to od niego warto zacząć poszukiwania źródła problemów.

Dlaczego tak się dzieje?

Jeżeli zastanawiamy się, dlaczego przy zatkanym katalizatorze nasz samochód zaczyna gorzej pracować, to warto wiedzieć, że powodem jest niemożność odpowiedniego odprowadzania spalin. Jeśli zatkana jest niewielka część katalizatora, to kierowca może nawet nie zauważyć problemu. Jednak kiedy zatyka się on coraz bardziej, spaliny mają coraz większy problem z wydostaniem się na zewnątrz, to już z pewnością kierujący samochodem odczuje różnicę. Dlatego właśnie tak ważne jest to, aby uważnie obserwować pracę naszego samochodu, pilnować czy silnik chodzi równo i czy samochód nadal przyspiesza w błyskawicznym tempie.

Jeśli widzimy, że nie działa tak jak powinien, to warto najpierw sprawdzić katalizator. Może się wówczas okazać, że wystarczy go tylko przeczyścić, a wszystko znowu będzie działało tak dobrze jak dotychczas. Musimy się tutaj jednak liczyć również z tym, że gorsza praca naszego samochodu to nie wina zatkanego katalizatora, a problemy z silnikiem albo wtryskami. Jeśli tak faktycznie będzie, to musimy nastawić się na wyższy koszt naprawy. Dlatego szukanie źródeł tego typu problemów, zawsze najlepiej zacząć od przeczyszczenia katalizatora, bo to zajmie nam mniej czasu, będzie tańsze i jest spora szansa, że to właśnie będzie przyczyną naszych problemów.